Vuoden alussa tein jyrsimelle pöytää. Heti silloin oli tarkoitus jatkaa tekemällä ohjuri, jotta profiileita olisi mahdollista jyrsiä ilman laakeriterää. Huhtikuussa aloitettu ohjuri tuli valmiiksi heinäkuussa kesäloman ensimmäisellä viikolla.
Sitten kuitenkin huomasin, että uudenkarhean Tritonini akseli ei olekaan aivan keskiössä, vaan täryttää sen verran, että profiiliin tulee melkoisia röykkyjä. Se ei ollut näkynyt käsivaralta ajettaessa. Epäilin toki ensin, että Axminsteriltä tilaamani terä olisi ollut epäkesko, mutta muillakin terillä tulos oli samanlainen. Samanlaista jälkeä terät tekivät myös muissa istukoissa. Mittailin tärinää laittamalla metalliviivaimen kiinteästi terän laakeria vasten. Viiden sentin akselin nokassa olevassa laakerissa liike näkyi jo melko selvästi, ilman istukkaakin värähtelyn huomasi. Vika oli siis koneen akselissa.
Takuu oli menossa umpeen syyskuun alussa, joten aloin kysellä, olisiko kone mahdollista saada vielä takuuhuoltoon ja miten se tapahtuisi. Tritonin takuuohjeessa sanottiin, että myyjän vastuu kestää vain kuukauden ja tämän jälkeen takuu hoidetaan Euroopan edustajan kautta. Heidän asiakaspalvelustaan vastattiin, että huoltofirma on Iso-Britannian Yeovilissa, ja voisin lähettää jyrsimen sinne omaan laskuuni. Kun sain tämän selville, takuuta oli jäljellä enää muutama viikko. Jännitysmomenttina olisi ollut kalliin postituskulun lisäksi se, että ehtiikö paketti perille takuuaikana.
Ajattelin sitten kuitenkin vielä kysäistä takuuasiaa Plektra Tradingista, joka koneen minulle myi. Siellä alettiin selvittää tapausta ja lopulta takuuajan jo umpeuduttua he saivat asiat järjestettyä niin, että sain uuden koneen tilalle. Vanha piti edelleen lähettää huoltoon tutkittavaksi, muttei enää omalla kustannuksella. Uusi kone tuli minulle muutamien viestien ja säätämisen jälkeen parissa viikossa. Tosin Tritonilta olivat lähettäneet sen Plektralle, vaikka laitoin osoitteeni suoraa toimitusta varten, kuten sieltä oli pyydetty. Plektra Trading lähetti sitten vielä koneen minulle ja luultavasti täysin omaan laskuunsa.
"Jos mahollista niin pieleen", tapasi opiskeluaikainen työnantajani sanoa. Se on tämän jyrsimen kanssa tuntunut turhankin todelta. Lieneekö koneen nimi jonkinlainen enne: sehän on melkein sama kuin tritonus, tuo keskiajan "diabolus in musica". Onneksi en ole taikauskoinen ja onneksi ostin koneen Suomesta, joten reklamaation kanssa tappeleminen oli vähän helpompaa. Hyvällä jälkimarkkinoinnilla Plektra Trading myös pelasti Tritonin maineen minun silmissäni. Ilman sen erityisempää kaupallista yhteistyötä heidän asiakaspalvelunsa ja toimintansa ansaitsee kiitoksen.
0 Comments: