Venttiileitä

Nyt alkoi urkujen teko oikein toden teolla. Aluksi on tarkoitus rakentaa ilmalaatikko, sitten sormiokoskettimisto ja palje. Jossain välissä näille täytyy tehdä myös jonkinlainen teline tai kaappi, johon osat saadaan koottua.

Ilmalaatikon tekeminen Bormannin ohjeiden mukaan alkoi soittoventtiileistä. Urkujen rakentaminen on parhaimmillaan melkomoista sarjatyötä. Soittokoneistoon tarvitaan jokaista osaa 51 samanlaista kappaletta. Venttiilien työstämiseen käytin pääasiassa sirkkeliä, jolla erilaisia viisteitä on kohtuullisen helppoa tehdä. Kun koneessa on hyvä terä, se tekee myös siistin jäljen.

Jostain syystä en mieltynyt Bormannin neuvomaan soittokoneistoon ja venttiiliin, joka avataan takapäästään vivun ja työntötapin avulla. En ollut nähnyt sellaista ratkaisua missään muualla. Jälkeenpäin ajatellen olisi vain kannattanut tehdä kirjan mukaan, koska niin tehden koneistosta tulee paljon yksinkertaisempi ja siksi nopeampi tehdä. Löysin kuitenkin netistä ohjeen, joka tuntui mukavammalta kuin Bormannin neuvoma: https://www.johansorgels.nl/index.php/bouwtips/speelklep

Tässä venttiilin etupäähän tulee siihen ehkä tavallisimpaan tapaan vetolenkki, johon kiinnitetään vetoabstrakti, jonka toinen pää on puisessa vipassa, jonka toinen pää on puisessa työntötangossa. Kaksivartisen koskettimen takapää nostaa työntöpuikkoa, jolloin venttiili aukeaa.

Vetolenkki on yksinkertaista ja edullista tehdä noin 1 mm paksusta punotusta nylon-siimasta. Poraa 2 mm reikä soittoventtiiliin ennenkuin tiivistehuopa ja nahka on liimattu paikoilleen. Työnnä silmukaksi taitettu siimapunos tiivistepuolelta reikään ja laita toiselle puolelle syntyvään lenkkiin lyijykynä. Kiristä naru lyijykynän ympärille ja liimaa siima paikoilleen. Leikkaa tiivistepuolelta ylimääräiset pois pintaa pitkin terävällä veitsellä. Liimaa sen jälkeen venttiilin huopa ja nahkatiiviste.

Tämänkaltainen vetolenkki on äänetön. Minä tein lenkit raksalta yli jääneestä linjalangasta, joka tuntuu ajavan saman asian. Pitkäaikaiskestävyydestä ei ole tietoa, mutta eihän tuo nyt erityisen kovalle kulutukselle joudu.


0 Comments: