2013 Sotkamon urkurakentajat 30+5/II msh
I man C-a3-a4 Bourdon 16' Principal 8' Bourdon 8' Flauto major 8' Concertflöte 8' Gemshorn 8' Viola di Gamba 8' Quintatön 8' Oktave 4´ Rohrflöte 4' Quinte 2 2/3' Oktave 2' Mixtur 3 fach 2 2/3' Trompete 8' I 4´ II/I II/I 16´ |
II man< C-a3
Lieblich gedact 16' Geigenprincipal 8' Lieblich gedact 8' Salicional 8' Aeoline 8' Voix celeste 8' Viola 4' Traversflöte 4' Flauto dolce 4´ Flautino 2' Progressio harmonica 2-4 fach 2 2/3' Oboe 8' Tremolo |
Jalkio C-g1
Violonbass 16'
Subbass 16' (siirto I)
Principalbass 8'
Flötenbass 8' (siirto I)
Bourdon 8' (siirto I)
Violon 8' (siirto I)
Oktave 4'
Posaunenbass16'Trompete 8' (siirto I) I/P II/P |
Erillinen soittopöytä, mekaaninen keilalaatikko, sähköinen hallinta 6400 muistipaikalla, koppelit sähköisiä. Äänikertavalitsimena ns. rekisterikoskettimisto. Urut ovat tyyliltään saksalaisromanttiset ja ne on rakennettu Albanus Jurvan hengessä sekä rakenteellisesti, että soinnillisesti. Esikuvina on mainittu ainakin Albanus Jurvan rakentamat Asikkalan kirkon urut vuodelta 1903 (dispositio ja mensuurit) sekä Sauvon urut vuodelta 1896 (soittokoneisto). Uruissa on tavoiteltu perussävelvoittoista, muhkeaa perussointia. Kahdeksanjalkaisia äänikertoja on noin puolet kaikista äänikerroista, ja tavallista useamman äänikerran mainitaan olevan puisia. Hiljaisia ja rikkaita sävyjä löytyy paljon.
16.12.2013
0 Comments: