Historiaa

Ensimmäisiä luonnoksia urkukaapista. Esikuvat ovat renessanssin ja barokin ajan positiiveissa, joskin jotkin piirteet viittaavat ehkä myöhempään uusklassismiin. Alussa haaveilin myös täysimittaisesta jalkiosta, joka on sovitettu urkuihin.

Aivan ensimmäisessä alkuinnostuksessa ehdin tehdä koemielessä joitain pillejä puista Gedacktia, jonka mittalähteenä käytin netistä ensimmäiseksi löytynyttä Raphi Giangiulion kotiurkuprojektia. Hätäilin tässä vaiheessa turhaan, koska mensuurit ovat kotikäyttöön kovin laajoja.

Alkuvaiheessa olin kiinnostunut barokin positiiviuruista ja edelleen aina vain varhaisemmista urkusoittimista. Kun ei enää kauemmas päässyt, innoitus kääntyi 1800-luvun varhaisromanttisen urkujenrakennuksen pieniin urkuihin. Varsinaisesti pelkistä 8-jalkaisista äänikerroista koostuvat dispositiot eivät vieläkään minua kiinnosta, mutta jonkin asteinen soinnin leveys on alkanut puhutella - ehkä vastavetona harrastuksen neobarokkisille vaiheille, joista voi lukea toisaalla.

Ratkaisevan sysäyksen varsinaisille urkurakennussuunnitelmilleni toi Karl Bormannin kirjan Heimorgelbau löytyminen. Kirjassa selostetaan viisiäänikertaisen positiivin rakentaminen. Tämä Bormannin neuvoilla ja oman pään mukaisilla muokkauksilla rakentuva urku on ollut nyt enemmän tai vähemmän työn alla syksystä 2009 alkaen. Muitakin urkuihin liittyviä projekteja (ks. ylävalikon urkuprojekteja) on tänä aikana ollut käsiteltävänä, joten tämä muutoinkin sivutoiminen rakentaminen on kestänyt jo hyvän tovin. Myös monia yksityiskohtia on kypsytelty tekemisen yhteydessä, joten sekin on omalta osaltaan hidastanut prosessia.

Tältä urkujen kaapin piirrokset näyttivät vuoden 2010 lopulla, kun ilmalaatikko ja soittokoneisto sekä alakaappi olivat jo olemassa, ja Gedacktin bassopilleille täytyi alkaa etsiä tilaa. Muoto on aikaisempaan verrattuna turvonnut, kun isot pillit on sijoitettu pystyyn ilmalaatikon molemmin puolin kaapin korkeisiin sivupuoliskoihin. Kuvaan piirretyt ovet myös leventävät vaikutelmaa. Väritys on kuvissa vain havainnollisuuden vuoksi eikä oletettavasti vastaa tulevaa todellisuutta.